Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda

tisdag 22 september 2009


Har funderat på vad manlighet är, de här senaste dagarna. Eller egentligen på vilka signaler det exakt var som jag tolkade så fel gällande isbjörnens biologiska ursprung. Av någon anledning associerade jag till filmen "The crying game" . (När jag såg den med min syster på bio, för tusen år sedan, viskade jag aningslöst till henne mitt under filmen: "I en del vinklar ser hon faktiskt lite ut som en man!" "Mm..." sa min syster, "jag tror det är det som är pointen...") Mycket av det vi uppfattar som typiskt manligt eller kvinnligt är kanske i själva verket hyperretningar. Överdrivna attribut som vi av biologiska orsaker reagerar på, som fåglar alltid väljer det största ägget att ruva i boet, oberoende av om det till och med är större än tippan själv, störst och mest är liksom bäst i alla väder. Ju rödare läppar desto sexigare, för att nu inte tala om byststorlek...

Jag får väl börja med att klargöra, inte minst för mig själv, att jag tydligen anser att pålitlighet är en manlig egenskap, eller att man ska kunna lita på en manlig man. Intressant att man väl anser att kvinnliga kvinnor sen igen verkligen inte går att lita på. Det hade jag nog inte koll på tidigare, att jag förprogrammerats med. Min shrink sa också i något skede att kvinnor som vuxit upp utan en pappa, ofta (förstås) inte är så bra på att tolka män och deras egenskaper. För mig var kombinationen sjökapten, breda axlar och händig skärgårdsbo något som väckte min absoluta tillit. När jag skriver ner det, ser det ju lite fattigt ut. Breda axlar är mest en anatomisk slump, händiga människor är skärgården av nödvändighet full av och kaptensbrev kan väl nästan vem som helst få, vem som är lämpad till befälhavare, är sen en helt annan sak... Jag inser att jag borde ha räknat in annat också, t.ex att en man som närmar sig 40 inte har haft några långa förhållanden alls, att det evntuellt indikerar något. Naivt godtog jag "att han väntat på mig..." Lite som den där alkoholisthustrun/ fängelsekundsgroupien som tror att just hennes kärlek ska förändra livet för "klienten".

I och för sig tycker jag ju inte att man ska behöva misstro människor på rutin och av princip. Man måste väl få lita på att folk på ett något sånär står för det de säger, men problemet är ju förstås att alla inte riktigt har kunskap om sina verkliga bevekelsegrunder. Om personen ifråga själv tror på sina lögner, i vilken mån kan man förvänta sig att kunna genomskåda skickliga, långvariga självbedrägerier? Kvinnor har ju ofta en falsk självbild, som är negativare än verkligheten. Vi tror nästan alltid att vi är tjockare än vi verkligen är, t.ex. Har män oftare en positiv självbild, som är falsk? Män lär anse sig mer muskulösa än vad de verkligen är. Varför är det så? Fader Okänd såg (ser?) sig själv som en hyvens grabb. Han hade mage att framhålla att han minsann inte hade varit mig otrogen, han tyckte på allvar inte att vi längre stod i en sådan relation till varandra när jag var i fjärde månaden med vårt gemensamt planerade barn och vi gick i familjeterapi för att hitta en lösning på situationen, att hans nya relation sorterade under "otro". Och vem är det som tutar i folk att "känslomänniska" betyder att man utan ansvar kan kan växla mellan de mest väsenskilda känslor och alltid på något sätt "ha rätt"? Jag har blivit fullständigt allergisk mot uttrycket "känslomänniska". Det borde jag också ha reagerat på. Eller borde och borde; det var ju verkligen inte mitt ansvar att han skulle bete sig som en vuxen man, det var hans. Det försöker jag komma ihåg.

"Maybe tomorrow is a better day" sjunger Poets of the Fall medan jag skriver detta och det kan jag ju hålla med om. "Fall" är det verkligen. Jag sitter på min inglasade balkong och det viner kring mitt terrarium och regnet slår mot rutorna. Det här är det bästa vädret för balkongliv, tycker jag. Isbjörnen sover bredvid mig i prinsessängen, vällingstinn och njurmedicinerad inför natten. Allt är ganska bra, men min revisor fattas mig.

Jag berättade för isbjörnsfarmor om detta nya vidunderliga och oväntade. Det kändes viktigt. För att jag vet hur hon haft illa att vara för mig skull, känt skuld för sin sons beteende, fast jag sagt henne att det verkligen inte är hennes ansvar heller, så mor hon är, att vuxna människor står för sig själva, om de är normalutvecklade. Hon blev, som jag väntade mig, glad för min skull och kanske lite för sin egen med.

Vad har jag då kommit fram till? Att pålitligheten kommer först, när den är bekräftad och det är en man som står för den, uppfattar jag honom som manlig. Klart det fortfarande finns hyperretningar som får kvinnan i mig att vakna och svara på skriet från vildmarken, tråkigt skulle livet väl bli annars, men kanske jag ändå inte går på samma minor flera gånger? Får man förvänta sig sådant?

Cornelia

PS. Lita aldrig på en man som gillar Tomas Ledin! Senast då borde jag ju ha förstått...

17 kommentarer:

Anonym sa...

hej C,
javisst kan man bländas av märkligheter. Och jag hörde (på Radio Vega!) att har man en båt vid en brygga som man vill hålla måsarna undan ifrån skall man ställa en upp-och nervänd röd hink (viktigt med färgen) på taket. Inte så tokigt med skyddshinkar stundom, även för landkrabbor, tycker Frida.
Kram

Anonym sa...

En röd hink borde ingå i varje kvinnas standradutrustning!

Cornelia

Anonym sa...

men Poets of THE Fall??? Har alltid undrat ... Poets of Fall om de är höstpoeter och Fall(ande)poeter (tänkte skriva potäter) om de liksom ä i fritt fall - Poets of the Fall. Men hujedamej ändå. Oblaigatorisk lång engelska för alla hugade rockmusiker!!!

Anonym sa...

"..en man som närmar sig 40 inte har haft några långa förhållanden alls, att det eventuellt indikerar något..." Hm, vad då?

Cornelia sa...

Dåligt med kapacitet, lite intresse för just det; längre förhållanden. Eventuellt. Klart det kan vara en slump att man aldrig bott ihop med någon, trots att man är nästan fyrtio, men kanske det också indikerar något?

Anonym sa...

Båda skall väl ha kapacitet och framför allt kärlek, det är väl den första grundstenen men det vet du kanske själv? ärlighet är väl snarare en bra egenskap och inte hyckla vidare?

Anonym sa...

Ja utan kärlek ska man väl inte ge sig in i något alls och sen skulle det säkert vara bra att känna sig själv så pass bra att hycklande inte alls skulle ingå i en parrelation. Jag menar att man tar sig ur en relation där man inte längre har kärlek för den man är ihop med, att man gör det i tid (innan man säger sig vilja ha barn t.ex, för att minimera skadorna för utomstående). Jag tror att hycklandet du nämnde just är värsta giftet. Bra tanke. Men det kan vara svårt förstås att sluta, beror på hur man vuxit upp kanske eller kanske på den självbild man har? Hycklar folk månne mycket i sina relationer? Helt ny tanke för mig att det på något sätt skulle ingå i basingredienserna.
Kärlek är i grunden en känsla men egentligen är riktig kärlek de dåd man gör för att man vill vårda den där grundkänslan, få den att växa och bestå. (Kanske det där blir tydligare när man blir förälder? )

Anonym sa...

Nu kommenterade jag bara helt allmänt och avsåg inte att hycklandet på något sätt är en "basingrediens", utan helt tvärtom.Hycklande passar inte in någonstans enligt min mening. Snarare avsåg jag att ärlighet är att föredra än ett koncept som inte fungerar.

Anonym sa...

Ja så klart. Så tycker nog alla på ett helt grundläggande plan.

Anonym sa...

Men på något sätt framgår det ur dina inlägg en bitterhet även om ena parten har sagt ifrån och pratat ut.Svår situation förstås men med egen erfarenhet föredrar jag ärlighet framom fortsatt liv på lösa grunder.Men kanske jag har tolkat fel dina beskrivningar?

Anonym sa...

Åh, tycker du inläggen låter bittra? Kanske. De är skrivna för över två år sedan, som du säkert sett, men inget av den eventuella bitterheten kvar, bara ett bra liv på helt andra premisser. Absolut är ärlighet det bästa, men den ska finnas där från början och en ännu viktigare ingrediens är kanske mognad. Ärlighet, eller hederligt i det närmaste, skulle i det här fallet ha varit att erkänna att kärleken försvunnit och att man hittat en ny, sådant händer, men att ändå ta sitt ansvar för sina gärningar (i klartext att erkänna faderskapet. Nu spelar inte det heller någon roll, dock.) Min terapeut sa i tiderna att man inte behöver förstå allt, det har varit en viktig insikt för mig. Med distans kommer om inte förståelse; acceptans. Det blev nu så här. Och det är inte på mitt ansvar hur andra lever sina liv. Och som sagt, livet är gott.

Anonym sa...

"...hederligHET" skulle det stå.
Du har tydligen själv erfarenheter av långvarig oärlighet, om jag läst rätt mellan raderna? Det är mycket tråkigt och jag är ledsen för din skull, och i relation till det förstår jag bra hur du poängterar att ärlighet alltid, alltid är bättre än att länge bli förd bakom ljuset på ett eller annat sätt. Jag hoppas du har det bättre nu, som och med en person med både ärlighet och hederlighet och speciellt den där mognaden som får en att i längden vilja vårda en värdefull relation, inte bara tänka till det egna akuta "Vad gagnar det mig?" som är en av grogrunderna för det oärliga, ohederliga tror jag (eller kanske det är en oförmåga att på riktigt älska någon annan som leder till den diskursen, att allt borde vara MIG till nytta? Som i sin tur leder till oärlighet? Jag vet inte. Har inte så stor erfarenhet av sådant, men intressant är det.)

När jag skrev att ett erkännande av faderskap inte längre har någon betydelse, avsåg jag att min minsting nu har en riktig pappa (det känns som ett mirakel fortfarande!), även om det biologiska fröet kommer från någon annan. De biologiska rötterna kan ha betydelse för minstingen själv när han blir äldre, men inte för tillfället. Vad gäller det praktiska är han adopterad. Bollen är och har hela tiden varit hos dem som vill Ge kisen något, Tillföra (och givetvis skulle jag fortfarande heller inte bestrida ett erkännande om det kom.)

Anonym sa...

Bra att det har ordnat sig för dig och att livet är gott. ja, oärlighet har drabbat mig och det skulle väl vara naivt att tänka sig att livet inte skulle pröva en med ett eller annat.Trots det försöker jag inte stänga en dörr för att kunna öppna en annan men som du sa, man behöver inte heller förstå allting.Det som jag inte förstår är din minstings faderskapstest som diskuteras i tidigare inlägg, det har lagts på hyllan?Då har iegentligen bollen blivit kvar hos dej?Så kan man också tolka situationen, då. Nu har det ju ordnat sig iallafall för dig och det är bra.Men det finns många komplicerade fall och jag måste nog hålla med om att det är på sin plats att lagen om faderskap småningom skall uppdateras.Men lev gott och visserligen ansvarar man bara för sitt liv och inte andras.

Anonym sa...

Fint om du har det bättre åtminstone. Var det otro eller kanske missbruk?
Det här kanske blir onödigt detaljerat men faderskapserkännandet är alltså en formalitet där paret som gjort barnet svarar på ett antal (rätt onödiga) frågor och sedan skriver på ett papper där alla är överens om att mannen ifråga är fadern. Detta kan man också sköta var för sig, vilket var fallet för oss varit (mest) särbor i olika kommuner. När jag skulle sköta min andel av erkännandet i min stad meddelade barntillsyningsmannen att den andra parten, i det här fallet mannen som själv varit pådrivande angående biologiska barn i vår relation, inte ville erkänna faderskapet. (Sådant kan vara vanligt när det gäller enkvällsgrejer, har jag förstått, men i det här sammanhanget slog det ner som en blixt från klar himmel). Han hade till och med glatt erkänt för tjänstemannen i fråga att han givetvis visste att barnet var hans, men att han principiellt inte ville göra ett erkännande utan DNA-test. Det var den sista droppen (efter den nästsista, när barnet blev akut allvarligt sjuk i sin medfödda njuråkomma ringde jag efter honom för första gången, från barnsjukhuset, och bad honom komma och se sin son för första gången efter födseln, men det ville inte han inte, tyckte inte det var nödvändigt. Den underbara gudfadern kom däremot och det stödet glömmer jag aldrig. Det finns så otroligt fina människor.)
Efter allt han pressat mig och barnen igenom skulle den biologiske fadern ännu kräva DNA-testning när det var HAN som varit otrogen? Det var ett så lågt drag att till och med tjänstemannen baxnade. Jag bör kanske tillägga att barnets biologiska farmor aldrig haft problem med att erkänna farmoderskapet. Den relationen har varit och är en fortsatt aktiv och fin relation.
Så bollen är nog hos den biologiska barnafadern hur man än ser på saken. Varje dag kan han gå och erkänna faderskapet och varje dag kan han låta bli att göra det. Jag har aldrig hindrat honom från att erkänna faderskapet, det skulle ju inte vara en bra sak för minstingen, jag har endast motsatt mig ett test. Jag har aldrig haft några som helst ekonomiska krav på honom. Jag har överhuvudtaget inte velat kräva något. Jag har inte tyckt att det tillför min minsta något, att begära och härja och kräva. Jag kunde så klart kräva DNA-testning själv, men jag vill inte ge mig i den leken. Den som vill ge, tillföra lillen något är däremot välkommen. Men alla kan nog inte ge, tror jag.
Men som sagt, allt det där är över vad gäller det praktiska och emotionella, men fortfarande rör det upp känslor hos mig, men när jag då var djupt olycklig, nära att förgöras, blir jag nu mest förbluffad över hur tågordningen faktiskt var då och hur olika vi människor är. Kanske jag egentligen hade tur? Förutom att lillen fick världens bästa riktiga pappa till slut har han också flera fina gudfäder och -mödrar kring sig. På så sätt kan man säga att allt vände sig till det bästa, till något mycket bättre än jag kunnat drömma om.

Anonym sa...

PS. Det underbara med min man är alltså att han vill ha lillen som sin. Det är härligt för mig och den största gåvan man kan ge när det gäller minstingen. Att vilja. Att få växa upp i det. Föräldrar som vill ha en helt utan förbehåll. Så fint.

Anonym sa...

Ok, happy end efter en massa trassel, mycket i onödan verkar det som.Jag kan inte och vill inte kommentera det här desto mer.Men det som jag försökte poängetra var jämställdheten eller snarare ojämställdheten i dessa frågor.För en DNA-test är i sig ett liten procedur men kan avgöra helt ett barns framtid.Nu har jag följt med olika fall angående tvister ( med helt andra bakgrund än du har gått igenom) och det förefaller ofta att man inte tänker på barnets utan sina egna intressen. Det är naturligtvis mänskligt för tyvärr är det vanligen inblandat en massa känslor och dålig kommunikation mellan barnets föräldrar.Personligen har jag inte varit inblandad i otrohet, från någondera sidan men oärlighet kan ha många olika ansikten. I mitt fall lyckades min sambo ha egenskaper som inte var så önskvärda och det har tagit en lång tid för mig att förstå och hela mig. God fortsättning på året!

Anonym sa...

Det är inte ett DNA-test som avgör något, det är människor som väljer och tar ansvar eller låter bli. Ett test kan vara ett verktyg men tillit, hederlighet och just kommunikation som du nämnde är poängen. Själv har jag försökt separera mina egna känslor och vad som är bäst för barnet, det har också varit fråga om min stolthet och min självbild. Jag lever med detta barn, jag ska kunna stå för de val jag gjort inför honom också när han blir äldre. Att tex svartmåla den andra parten inför barnet är alltid illa för barnet. Inte heller skönmålning eller för kanpphändig information som ger för mycket utrymme för det. Saklighet är bäst. Att alltid, alltid först fråga mig "Vad är bäst för barnet?" har hållit mig från osakligheter och bitterhet och här på andra sidan känslostormarna är jag glad att jag valde den vägen. Skulle jag inte ha levt det liv jag har skulle jag säkerligen inte kunnat göra den distinktionen, det är inte alltid lätt, men nu har det gått och det är bra för både barnet och mig och bildar en god cirkel. Vad jag känner/känt är en sak,känslor kan man inte så hemskt mycket påverka, hur jag handlar är mitt ansvar. För just mig har det varit en fungerande formel.

Jag förstår att du kanske inte närmare vill gå in på din sambos "egenskaper som inte var så önskvärda", (vilket inte låter så farligt, mer som vad vem som helst går igenom dagligen) och att det är ett sätt att få kontroll över det som varit, att uttrycka sig så, men att du ändå uppfattat dessa egenskaper som ett så svårt svek att det "tagit en lång tid för mig att förstå och hela mig" vilket i sin tur tyder på mycket, mycket svåra upplevelser. Hoppas du kommit till ro med det. Och ja; god fortsättning!