Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda

tisdag 31 mars 2009

Varje Kvinnas Blogg snöar in, det finns inget alternativ i denna babycentrerade kokongtillvaro, allt handlar om livet här inne. Jag får väl bejaka det, det känns inte ens lite svårt den här gången. Hoppas ni står ut med mina mikrorapporter från familjetermosen.

Morgonnatten blev orolig med våta lakan, magknip (isbjörnsungens) och migränsymptom (mina). Och sen somnar jag bara inte om så hastigt, som när jag var tjugotre och mamma för första gången. Isbjönsungen skulle helst och bäst sova på magen, men det får han inte om natten pga faran för plötslig spädbarnsdöd. "Tieto lisää tuskaa" som min ryskalkärare sa efter att ha berättat om de sjutton olika s- och sche- ljuden som man borde behärska... Nej, jag kan inte ryska, men Frida, hon kan hon. Avundsvärt.

Morgnarna blir lätt kaotiska! Till all lycka har staden ordnat socialservice åt mig i form av leverans av föreskoleev till förskolan. Ibland funkar sånt precis som det ska.

Mjölk åt isbjörnsungen!

Cornelia

4 kommentarer:

Nette sa...

Åh vad jag blev glad när jag nu såg att du börjat blogga igen - har lite nu och då kollat upp dig och oroat mig (konstigt hur man kan bry sig om någon bara så där?). Grattis till din lilla isbjörn - han är så söt! Min lilla dam vill också bara sova på mage - så har det varit ända från början. Sover hon på rygg vaknar hon efter max tio femton minuter och jag ränner ju hela tiden för att se att hon andas och på natten sover hon bredvid mig. Har funderat på att köpa "andningslarm" som reagerar på andningen - blir det ett uppehåll ger den direkt ifrån sig ett alarm - det skulle lgna mig lite iallafall!

Cornelia sa...

Hej Nette! Tack för det!
Andningslarm, ja det kunde vara svaret. Vet du vad såna kostar och hur säkra de är? Fast egentligen sover ju insbjönsungen för det mesta helt ypperligt, 7 av 10 nätter, skulle jag tippa, jag inser att andra har betydligt större problem här. Men när reservtanken liksom inte existerar alls för tillfället, i kombination med ålder kanske, gör sömnbristen mig genast till en zombie följande dag och inget fungerar som det ska för att inte tala om att något skulle vara roligt...

Cornelia sa...

Hur gammal är din lilla dam? glömde jag ju fråga.

Nette sa...

Hur säkra de är vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig men efter att ha kollat upp på nätet så är i stort sett alla nöjda med sina - om det då är för att de mår bättre psykiskt tack vare dem eller vad det är...det är frågan! Köpte en på nätet förra veckan - summa 120 euro (ny) - en liten manick man sätter fast på blöjan som registrerar andningen...slutar barnet andas stimulerar den andningen, hjälper inte det ger den larm. Har inte fått hem den ännu men när jag vet hur den funkar hör jag av mig - var ju lite väl dyrt men om det får mig att slappna av är det värt det! Lilla damen är fyra o en halv månad - föddes den 25.11 så hon är ju stora damen redan egentligen :)