Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: Praktisk hamster

fredag 16 maj 2008

Praktisk hamster



Barnen tittar på ishockey, jag hör exalterade utrop och överraskande kännande idrottsjargong från vardagsrummet. Halva skaran hejar på Finland, halva på Ryssland. Det kommer alltså att sluta i tårar, hur än det går... Själv sitter jag i min säng med ett glas rödvin och återhämtar mig från dagens förrådsstädning. Vårt förråd finns längst nere i källaren, bortom dagsljus och i fullständig radioskugga. Jag som förläst mig på deckare sen kittyåldern, kan tänka mig ("Mammamammmamammma! Ryssland leder ett-noll!" Ett barn studsade hastigt in och ut i synfältet.) många verkligt otrevliga scenarion... brrr. Och föstås var det någon annan källarbesökare som inte märkte att jag också befann mig i labyrinten, för när jag hävt ut allt ur den pyttelilla hytten och liksom hade målat in mig i ett hörn, släckte denna någon lampan och det blev beck-beckmörkt. Det tog ett bra tag innan jag orienterat mig till en av det massiva säkerhetsdörrarna och kontakten.

Det blev sex sopsäckar med kläder och skor för fida-lådan och en hel del för lastibilsflaket som varje vår och höst dyker upp på vår gård. Varför blir jag så medtagen av städning? Nåja, det tog sina modiga tre timmar, det inverkar säkert, speciellt när syre känns som bristvara i underjorden, men kanske det är lite själsligt tärande också, att avstå och ta adjö? Jag är en äkta materialist på det sättet, att jag fäster mig vid världsliga ägodelar och att ge bort småklänningar berör mig., jag blir vemodig... Samtidigt gillar jag känslan av frihet som uppstår när man slutar vara en superhamster, det blir lättare att andas.

Lite tvivelaktig glädje hade jag också av mitt tidigare spara-liv, jag hittade byxor som passar. Igen. I samband med att jag skilde mig gick jag ner över tio kilo och en del trevliga kläder blev oanvändbara. Nu sitter mockabyxorna igen och jag vet inte riktigt om jag ska vara tillfreds eller missnöjd... Den praktiska hamstern är glad, men, men...



Jag fick ett föreläsningsarvode delvis i form av ett presentkort för ett tag sen. Så många böcker som syns på bilden fick jag för gaget! Bokhamster kommer jag att förbli! (Man får skratta åt strömsöboken...)

Ställningen är 2-0 för Ryssland. Mina små rysslandssupporters gick redan och lade sig, Finland vakar...

Cornelia

Inga kommentarer: