Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: Vilket kex skulle du vara?

fredag 24 juli 2009

Vilket kex skulle du vara?

Jag måste på kex-detox! Jag har mer kexsmulor i blodet än något annat. Amningen "håller kalorierna på plats och hälsan vid gott mod!" som det stod på en mager ost i en åländsk kyldisk en gång, men jag kan inte fortsätta med bakverk som basföda. Inte i evighet. Inte för att det skulle vara något omoraliskt med det, utan för att jag inte mår så jättejättebra av det.

I tiderna, när jag orkade vara kreativ, började min telefonsvarare med att påstå att den inte skulle uppta meddelandet, om inte person som ringde först angav sin favoritbakelse på bandet (det var faktiskt band då). Sen glömde jag bort det och undrade varför alla meddelanden började med en förbryllad tystnad och sen t.ex. ett "Eh... Napoleonbakelse..."

I flickböcker gick huvudpersonen alltid "på kondis" men det fanns rätt ont om konditorier åtminstone i Åbo i min barndom. Mina första signifikanta bakelseminnen har jag från Rhodos, ditt min ensamförsörjarmamma tog mig och min syster sommaren jag skulle fylla fjorton. Om kvällarna gick vi ner till hamnen och de fantastiska caféerna där. Efter det har jag varit såld på bakverk. Åh, Rhodos. Undrar om det är alls sig likt? För en fjortis var det fantastiskt.

Jag befinner mig i Helsingfors för tillfället igen. Försöker att inte tänka så mycket på allt som kan gå fel och allt som gått fel, men märker hur frånvaron av de flesta barnen ger mig utrymme för alla sorters reflexioner. Trodde jag såg Fader Okänds bil på byn och drabbades på ett nästan komiskt sätt av fruktansvärda mindervärdeskänslor och gravt självförakt. Att jag glömde köpa bröd registrerade jag så fort jag kommit hem, men att jag kände mig så hemsk och misslyckad hela dagen, kom jag inte förrän senare på vad berodde på. Puh. Lite fiffigare skulle man önska att man var.

"Om du var ett kex, vilket skulle du vara?" undrade tioåringen härom veckan över basfödan. Tja, jag tror jag skulle vara ett chokladöverdraget dominokex. Ballerina citron-lime är favoriten för tillfället, men är det inte ett lite... borgerligt kex? Det skulle jag inte kunna vara. Mariekex vill jag heller inte identifiera mig med, hellre något med fyllning och dubbeltextraallt...

Cornelia

Inga kommentarer: