Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: "Friends"

onsdag 31 oktober 2007

"Friends"

Facebook har diskuterats ivrigt. Min väninna formulerade det jag tänkte, att Facebook är en stor och avancerad adressbok i första hand. Vill man ha normal anonymitet i form av privatliv, använder man sig av andra fora eller andra medel när man vill kommunicera. Ja, jag erkänner att jag inte visste att jag i och med registreringen gett mitt medgivande till att överlåta rättigheterna på allt det material jag skapar eller handska med inom dessa ramar till Facebook, det är faktiskt lite snuskigt. Jag (och en miljon andra) borde verkligen ha läst villkoren ordentligt. Jag rodnar och skäms och lär mig. Men hur som helst; efter tio år i cyberspace vet min generation när det gäller att akta sig, vi är inga IT-oskulder längre och jag tror ingen är riktig förvånad gällande rättighetskapet. Redan min generation (jag hade ADB på läseordningen i gymnasiet) vet hur sårbart ett nätverk på nätet kan vara.

Trodde jag.

För nu när jag hafsat runt på Facebook i någon månad, har jag insett att endel människor nog inte har en aning om att deras fyllefoton kan ses av snart sagt vem som helst. De har laddat upp dem i ett öppet nätverk som vem som helst kan kliva in i, utan att ens själv höra till det nätverket, för många nätverk verkar vara dörrar till ytterligare nätverk i nya intressanta sammanhang. Ta bort era festfoton, tåntar! Eller kanske de inte bryr sig? Kanske de vill att bilderna ska säljas vidare?

Så länge man inte avslöjar mer än man tänkt, är Facebook kul. Jag har plötsligt kontakt med en amerikakusin och en gudmorsdotter som jag knappast skulle möta i verkligheten och som jag aldrig desto vidare har umgåtts med tidigare. Det är bara plus hittills. Det är också fascinerande att se vilka "friends"-människor andra omger sig med, vilka sammanhang de hör till. Å andra sidan är dessa sammanhang kanske lika artificiella som mitt, de existerar kanske främst i cyberspace i just denna facebook-friends-form som är en egen verklighet. Gillar tanken. Det är också tassigt hur beroendeframkallande det är att med några ord berätta vad man gör för tillfället (läser) och att få veta vad ens tamagotchivänner sysslar med (4hours ago).

Avancerad adressbok, var det.

Cornelia

Inga kommentarer: