Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: Soppa

måndag 1 oktober 2007

Soppa

Jag lovar att jag igår lyckades tillaga en av de fulare soppor jag någonsin sett. Jag hade visualiserat en vackert orange linssoppa som blev senapsgul både till färg, konsistens och atmosfär och ärligt talat smakade den inte så väldigt gott heller. För ett och ett halvt år sedan lyckades jag prestera en ännu mer visuellt motbjudande soppa och då hade vi gäster och allt, den var god, till all lycka, men utseendet var verkligen inget att hurra för. Auberginer ska inte förvandlas till soppa, om man inte har "lera" som tema på bjudningen.

Professor Drövel har behållit sin glans! Absurd humor för verkliga barn och inre barn och också vuxna. Min son förstod plötsligt hur jag blivit som jag är, när han nu tittade på det program jag vuxit upp med, påstod han. Men skrattade mycket.

Jobbstrulet är som förr, dagens pappersarbete har varit skatterelaterat. Arbetsgrupper som jag varit med i och som fått projektstipendier, har av misstag (skatteverkets) blivit antecknade som mina personliga stipendier. Nå, det reder upp sig, men det tar tid. Också en sorts soppa.

Bästa nyheten idag; mamma försöker ta sig hem till mig på besök! Det ser jag fram emot.

Äldsta dottern har trillat och skrapat upp ansiktet, det är väl inte så farligt, men ser dramatiskt ut. Hon ska på lägerskola imorgon, de verkar ha ett några fina dagar framför sig, hon och hennes klass. Vi har samlat pengar i två år och nu blir det verklighet; härligt.

Cornelia

3 kommentarer:

Anonym sa...

Pröva:

En lök (eller schalottenlökar), några vitlöksklyftor (lite frästa), ett blomkålshuvud i bitar, grönsaksbujong+vatten så det täcker, samt då blomkålen är mjuk, lika mycket vita (kokta) bönor. Mixa slätt, ta i några nävar riven parmesan, en ordentlig skvätt grädde, salt (om det behövs) + peppar. Ska vara slätt o lent så ska mixas grundligt.... Gott att strimla i knaperstekt bacon eller annat knaperstekt rökt kött. Eller gräslök. Jag brukar ofta glömma.... Det ska bli en vit soppa.

Cornelia sa...

Åh! Tack för vit soppa! Låter gott. Ska prova vid tillfälle. Jag gillar blomkål.

Anonym sa...

Senast jag gjorde denhär lade jag ännu i palsternacka o rotselleri (ganska mycket, en hel pn och en halv rs), mycket lyckat! Dubblade receptet för resten av ingredienserna.