Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: Tallinn!

lördag 25 augusti 2007

Tallinn!

Vi reste på endagskryssning till Tallinn igår, hela familjen. Kaptenen hade fått en bunt fribiljetter till födelsedagen av favoritmustaschen och lyxlirare på sjömanskontaker som vi är, fick ungarna också se kommandobryggan och till och med svänga fartyget. Frukosten var riktigt bra och plötsligt var vi framme i Estland.

Vi tog en hop on -hop off- busstur, men trots att det var roligt att åka dubbeldäckare, var det nu kanske inte riktigt prisvärt att sitta i stadsavgaserna medan bussen väntade på avgång. Det engelska guidebandet var informativt, men lite fattigt på något sätt. Vi "hoppade off" i gamla stan och traskade omkring, först till utsiktsplatserna (jag har en gång haft förmånen att ha en egen guide i gamla stan och hittar till en del av sevärdeheterna alldeles själv. Mitt estniska förlag vet hur man tar hand om en sniff...) och sen till rådhustorget där vi åt lunch. Ett cafébesök hann vi med (vi hade svår bakelsedeficit!) men sen var det dags för en promenad tillbaka till båten. Jag lyckades förstås glömma mina solglasögon på Café Matilda, så efter att min hjälte & kapten hämtat dem (och bekissat den minsta) fanns det ingen tid för att shoppa snittblommor, som jag lite bespetsat mig på. Det var verkligen en pyttemissräkning. Familjen mår bra av att vara tillsammans, det känns fint speciellt med tanke på att Familjen här är en samling människor som håller ihop med känsloband i första hand och blods- i andra. Ett litet gräl med äldsta dottern avklarades, men annars var det rätt idylliskt. Ynnestliv.

Idag ska jag sno åt mig lite arbetstid, dead linen för pjäsen flåsar mig i nacken. Sen ska vi hälsa på mamma, som bestämt sig för att inte använda sig av remissen till Dals sjukhus, vilket verkligen gläder mig. Förmodligen blev hon skrämd av att jag framlade ett kollektivt boende som enda alternativ, om hon tänker vara så sjuk att långvården känns som rätt plats för henne. Jag tänker inte gå med på att mamma tynar bort på det sättet. Då flyttar vi ihop, helt enkelt, och hör sen. Tror hon föredrar sin självständighet framom mig som Syster Ratched...

Cornelia

Inga kommentarer: