Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: Spänt och förstoppat

torsdag 28 februari 2008

Spänt och förstoppat


Aarghh! Mitt huvud är som ett för hårt virat nystan, jag vet vad jag ska skriva, men inte hur. Mitt arbetsläger var en egen, mer möjlig värld, nu i vardagen är jag lite pressad och konstnärligt förstoppad. När jag reste hemåt gjorde skärgården dessutom som vanligt sitt bästa i att se ut som en reklam ur turistbroschyren; strålande solsken genom nattens regndroppar, här regnar det snöslask...
På måndagen porlade jag ännu av uppslag, men nu -trafikstockning i huvudet.

Jag försökte lösa upp mitt nystan igår med en liten whiskey (på inrådan av min käre kollega, som eventuellt tröttnar på mitt marr, en vacker dag) och eventuellt känns det lite bättre idag. Mest för att jag fick överraskande och trevligt besök av min vän Mustachen. Han skulle hämta en stator ur min bil. Just det, en stator. Det är såna jag transporterar, tydligen. (Nej, jag vet inte vad det är! Den var inplanterad av kaptenen)

En tråd, jag behöver en tråd att dra i!

Cornelia

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan,

Enda tråden jag nu kommer att tänka på är lite färsk pasta. 1ägg/100g pastamjöl/2 personer. Knåda ihop med fuktiga händer tills bollen känns tajt o mjuk som en bebirumpa. Vira in i plastfolie o vila i kylskåpet minst en halvtimme. Dra genom lämplig pastamaskin (de billiga funkar alldeles utmärkt!). Koka i välsaltat vatten ca 3 minuter.

Bästa pastasåsen (3-4 pers): 1hackad lök (jag brukar använda rödlök)/100g smör/1 burk tomater. Puttra ihop i minst 2 timmar på låg värme, avsmaka med lite socker, salt o en droppe god balsamico. O så mycket riven parmesan till (Pirkka då man känner sig snål - Stockmann lagrad lyx på lönedagen).

Cornelia sa...

Wow. Jag blir helt förstummad av tanken på egenhändigt tillverkad pasta. Jag förstår nog att det inte är kärnfysik, men det finns något djupt symboliskt över det. Fint!