Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda: Brist på romantik, men bokhylla och bilder

måndag 14 april 2008

Brist på romantik, men bokhylla och bilder

Viking line har inte romantik i sina reklamer, upptäckte jag. Inga solnedgångar. Silja kör med lite mer traditionellt softande, men med ett kallt 90-talsstuk. Eller så med humor, det gör bägge rederierna.Det är bara hard core ös som gäller, party, party...

Att prata långa samtal i telefon är också att umgås. Jag är klart gladare. Också för att alla valparna är hemma igen och för att den minsta envisas med att sova i bokhyllan. Vilken idé! Varför inte. Hon har bäddat sig ett fint bo. Blir glad av barnen.

Fotosession med riktig fotograf idag. Sen dilemmat; ska man välja en bild man gillar eller en där man ser ut som sig själv? Också den där jag ser mer ut som mig själv, antar jag att är åtminstone lite photoshoppad. Bedrövligt. Borde man vara modigt sliten på en författarbild? "Naturlig" liksom? Ja usch, vad jag 40årskrisar patetiskt gällande de fysiska effekterna åldrandet har. Nu senast måste man skaffa sig en personlighet för att ersätta brist på fräschör, så hastigt går det efter 38 med den här genuppsättningen... Kanske det är ett ytligt (inte bara bokstavligen) problem, men ett problem är det likafullt, men jag antar att krisen går om, bara jag får ta avsked först. Och inte låtsas att den inte finns. Kanske alla kriser handlar om avsked?

Det är för övrigt intressant att bilden har ett sådant eget liv idag, att vi inte så mycket ifrågasätter bildmanipulation, om den visuella effekten blir mer estetisk, vilket ju är rätt äckligt kommersiellt samtidigt som vi ju alltid älskar det vackra och måste få göra det. Om jag själv printar mina bilder, tar jag nog bort en finne om jag har möjlighet. Är det nu sen fel? Acne kan väl inte höra till personlighetsdrag som i sanningens namn måste demonstreras ens på privata familjebilder? Rynkor låter jag däremot bli och har inte något emot mina egna begynnande heller. Det är mer lystern jag saknar. Är det alltid lättare att ta till sig något, än att förlora något? Kanske.

Tja. Kanske jag borde sova nu. Skönhetssömn för att minska häxeffekten i morgon på morgonen.

Cornelia (mamma till den sällsynta bokhyllssovaren)

Inga kommentarer: