Varje Kvinnas Blogg & Frågelåda

tisdag 29 april 2008


Mina psykosomatiska tandbesvär har lättat en aning, ska jag bli ännu mer avslappnad i käken kommer jag att börja drägla se debil ut. Jag har lite svårt att smälta att mina besvär inte är fysiska i grunden, men intressant är det.

Veckoslutet tillbringades i bil. Nå, det kändes så! Först åkte vi ut till skärgården, sen åkte vi ännu längre ut i skärgården, med bil, för det fanns ingen båt att tillgå, vilket var verkligen synd för vädret var strålande. Och sen tillbaka. Och sen till Helsingfors.

Men dopet var fint och högtidligt! Det måste vara den lugnaste baby jag sett i de här sammanhangen, han sov mest, åt lite, log charmerande mot mig, sov igen.

Gudbarnet med föräldrar och storasyster bor i ett fantastiskt hus. Det är säkert fyra-, femhundra kvadratmeter och nyrenoverat. Jag brukar inte gilla alltför stora tomma ytor, men det här... Det var inte alls kliniskt (eller safe mode-inrett med Aalto & Artek, dyra möbler för osäkra människor) utan hemtrevligt och fridfullt, ja just det, lugnt och harmoniskt. Och vyn, sen. Norr-om- Nagus vackraste, gissar jag. Jag var bra grön av avund ett tag, så kommer jag nog aldrig att bo. Men sen ganska nöjd igen; gudbarnsföräldrarna vill verkligen att vi ska besöka dem ofta, så fine, jag kommer aldrig att ha råd att bo så vackert, just på det här sättet, men jag får ta del av det tack vare dessa människor och den relation vi har. Ganska stort.

Och när vi nu ändå är inne på ämnet avund, så tittade jag igår på Friskis på damer sextiofem +, som ledigt och snyggt bar jumppakläder jag verkligen inte skulle kunna ha på mig, utan att känna mig obekväm och stoppad som en korv. Det var annars också ett dåligt pass, jag vantrivdes genom timmen och fick ingen flygkänsla. Det var inte alls ledarens fel, jag var bara ur form som en ledbruten, astmatisk och stelopererad elefant.

Nu blir det valborg. Jag ska göra struvor, (premiär i fjol, det är inte så svårt, men känns lite farligt med oljan) men någon annan matlagningsinspiration infinner sig segt eller inte alls, verkar det som. Ungarna är hos sina pappor över helgen, jag ska till skärgården. Skulle en heliumballong pigga upp mig?

Cornelia (-seg. Är dödskallen i sonens kakaoglas ett omen?)

Inga kommentarer: